Case: stabielere webapplicaties bij Attentia

Geschreven door

Hannah Cloetens
10/05/2017

Attentia is een Belgische HR-dienstengroep die bedrijven, zelfstandigen en starters professioneel ondersteunt in hun ontwikkeling, met een brede waaier aan HR-producten en diensten. Attentia wil meer zijn dan een leverancier van wettelijk verplichte diensten. Daarom biedt Attentia ook flexibele oplossingen aan. Op maat gemaakte webapplicaties zijn daar een onderdeel van. Attentia telt verspreid over heel het land veertig kantoren met ruim 750 medewerkers, goed voor een omzet van tachtig miljoen euro.

De uitdaging

Om de concurrentie een stap voor te blijven, biedt Attentia op maat gemaakte diensten aan, vaak onder de vorm van webapplicaties. Dit zijn vooral HR-tools waarmee de klanten hun personeelsadministratie efficiënter en gerichter kunnen aanpakken. Belangrijk is daarbij dat de klant zo snel mogelijk het gevraagde hulpmiddel kan inzetten en er bovendien op kan rekenen dat dit middel altijd en overal ter beschikking is en optimaal presteert.

De oplossing

Om ervoor te zorgen dat Attentia’s webapplicaties aan de stijgende noden voldoen, monitort Synergics nauwkeurig al hun activiteiten. Elke verandering in performantie wordt meteen gesignaleerd. In geval van problemen krijgen de ICT-verantwoordelijken automatisch een sms of e-mail. De interne medewerkers van het Network Operating Center kregen een opleiding om met de nieuwe tool te werken, zodat zij eventuele problemen tijdig kunnen melden. Als er ingrijpende aanpassingen in de infrastructuur nodig zijn, volgt Synergics een duidelijke standaardprocedure.

Attentia beschikt over veertig kantoren, verspreid over heel België. Meer dan 25.000 grote en kleine ondernemingen zijn aangesloten bij de organisatie. Attentia wil oplossingen op maat bieden en ging dus steeds meer complexe applicaties ontwikkelen. De eisen qua beschikbaarheid en snelheid gingen omhoog en klanten verwachten een stabiele performantie. Daarom was een goed monitoringsysteem voor al deze applicaties onontbeerlijk.

Het nieuwe systeem zorgt voor heel wat minder kopzorgen bij Attentia, waardoor de organisatie zich nu beter kan focussen op haar corebusiness.
– Davy Hoyberghs, Synergics

Synergics schept eenvoud in complexiteit

"Attentia is een complexe firma”, zegt Davy Hoyberghs, projectmanager bij Synergics, “Ze werken samen met uiteenlopende organisaties, die elk hun eigen noden en vragen hebben. Dat varieert van sociaal secretariaat tot preventie en bescherming, maar ook SAP-ondersteuning en kinderbijslag.” Het overzicht bewaren in deze complexe materie was geen sinecure en daarom implementeerde Synergics Nagios, dat elke verandering duidelijk visualiseert, zodat er tijdig kan worden ingegrepen. “Alle webapplicaties zijn zeer uiteenlopend, maar hebben een gemene deler: ze moeten altijd en overal ter beschikking blijven. Haperingen in het systeem worden door klanten als bijzonder ergerlijk ervaren en dus moeten we die vermijden. Daarom volgen we alles minuut per minuut op de voet”, aldus Tim Despiegelaere.

De ontzorging van Attentia

Synergics zag er ook op toe dat alle bestaande software kan samenwerken met Nagios. Een groep medewerkers van Attentia kreeg een opleiding die hen snel in staat stelde om efficiënt met het systeem te werken. Doordat aankomende opstoppingen nu sneller gemeld worden, kan downtime van de applicaties vaak vermeden worden. “Het nieuwe systeem zorgt voor heel wat minder kopzorgen bij Attentia, waardoor de organisatie zich nu beter kan focussen op haar corebusiness. Ook de klanten zijn zeer tevreden met deze nieuwe service”, besluit Davy Hoyberghs. Die problemen zijn niet langer aan de orde. De developers van Attentia kunnen nu namelijk zelf een virtuele server opzetten in een portal, een klus die in een paar minuten geklaard is. Daarbij kunnen ze alle parameters zelf instellen volgens de behoeften van het project waaraan ze op dat moment aan het werken zijn.


Gerelateerde artikels

Alle blog artikelen