Overstappen naar de Cloud: kosten en licenties

Geschreven door

Christophe Lams
01/09/2017

Bedrijven vinden steeds vaker de weg naar de cloud, maar bij de eerste kennismaking duiken vaak nog heel wat vragen op. Zo breekt bijvoorbeeld menig CIO zijn hoofd over hoe hij de prijzen onder controle houdt of hoe hij eventueel kan overstappen naar een nieuwe provider. Dat blijkt alvast uit de CIO-studie van Beltug. Maar dankzij verschillende tools en soorten contracten kun je toch met een gerust hart van start met de cloud.

De terughoudendheid van CIO’s om over te stappen naar de cloud is nergens voor nodig, vindt onze Cloud Architect Christoph Lams. Integendeel: “Het is een beetje zoals rijden met een auto in een ander land. De grote lijnen zijn dezelfde, maar sommige regeltjes zijn net een beetje anders. Ook in de cloud moet je nog altijd je data beheren en alle lagen van je services monitoren, je software patchen en regelmatig back-ups maken, maar dat doe je voortaan met tools die aangepast zijn aan de nieuwe omgeving.”

Hou de controle over de kost van je cloud

Het is niet altijd de voornaamste doelstelling, maar de cloud kan zelfs een besparing op het IT-budget opleveren als je het juist aanpakt. “Maar wie geen grondig onderzoek doet naar de juiste opstelling voor zijn bedrijf, kan soms voor een onaangename verrassing komen te staan”, waarschuwt Lams. “Ook onoplettendheden verhogen het bedrag: gebruik je een server voor een uurtje, dan betaal je enkel voor die tijd. Maar laat je hem een dag aan staan, dan wordt die hele periode aangerekend.”

Gelukkig bestaan er ingebouwde tools om de kosten onder controle te houden. “Zo kun je bijvoorbeeld een maximumbedrag instellen”, legt Lams uit. “Kom je in de buurt van dat bedrag, dan krijg je een waarschuwing, waarop je eventueel het verbruik kunt proberen te verminderen. Voorkom menselijke fouten door beleidsregels instellen die kostelijke handelingen kunnen tegengaan. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je collega’s bepaalde, duurdere, servers niet kunnen activeren – dus ook niet per ongeluk. Dit is net een van de voordelen door je te laten begeleiden door een partner als Synergics. De cloud is voor ons geen onbekende, dus kunnen we altijd proactief optreden en ‘best practices’ implementeren vooraleer het kwaad geschiedt.”

Kies het juiste contract

Veel organisatie besteden – terecht – flink wat tijd aan de zoektocht naar de juiste cloudprovider en/of partner. Want mocht het zijn dat je na verloop van tijd wilt veranderen, dan hangt het sterk af van je contract hoe eenvoudig dat verloopt – of niet. Die providers kun je in drie categorieën onderbrengen:

  • Individueel: één persoon sluit een contract af met Microsoft en linkt hier zijn kredietkaartgegevens aan, waarna je al na een paar minuten applicaties in de cloud kunt gaan uitrollen. Dit is het meest flexibele contract, want je kunt het op elk moment stopzetten. Dit is goed voor een eenmanszaak, of kleine KMO, maar minder geschikt voor grotere bedrijven. Je betaalt in een pay-as-you-go-model, wat inhoudt dat je enkel betaalt voor wat je verbruikt (per minuut).

  • Cloud Solution Provider (CSP): hierbij sluit je een contract af met een Microsoft-partner zoals ons. Zij Zo’n partner geeft je een zogenaamd CSP-abonnement voor clouddiensten, zoals Microsoft Azure bijvoorbeeld. Betalen doe je rechtstreeks aan hen. Je denkt best goed na over de contractduur, want je hangt eraan vast tot het afloopt. Bij een CSP-abonnement blijven je gegevens bewaard als je van partner, maar niet van cloudprovider wisselt. Ook hier betaal je enkel voor wat je verbruikt zoals in het pay-as-you-go model. Dit type abonnement is geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven die nood hebben aan professionele implementatie en support op de afgenomen clouddiensten. De CSP-Partners hebben de nodige competenties en certificaties in huis om alles in goede banen te leiden en kunnen hun klanten helpen met extra diensten zoals managed services (monitoring, backup, incidenten, onderhoud,..) waardoor je medewerkers zich nog meer op hun kerntaken kunnen focussen.

  • Enterprise Agreement (EA): deze contracten zijn bedoeld voor hele grote bedrijven en zijn ook het minst flexibel van de drie. De contractduur bedraagt minstens drie jaar en hierin betaal je een vooraf afgesproken jaarlijks bedrag, al kun je wel genieten van redelijke kortingen op zo’n abonnement. De voordelen van een Enterprise Agreement zijn niet min: het is makkelijker werken wanneer je vele verschillende teams hebt, je krijgt extra services waarvoor je anders zou moeten betalen (zoals Azure AD Premium bijvoorbeeld), en het betaalmodel sluit beter aan bij grote bedrijven. Wisselen van cloudprovider en/of partner is in dit model echter niet bepaald simpel.

Gerelateerde artikels

Alle blog artikelen