Je employee experience verhogen met een werknemers EXP? Zo doe je dat!

Geschreven door

Tom Simmillon
28/05/2021

We brengen als mensen meer dan een derde van ons leven al werkend door. De organisatie van de toekomst kan dan ook niet zonder een Employee Experience Platform of EXP. Nu velen onder ons van thuis uit werken, brengen we onze werktijd grotendeels door in virtuele werkruimtes. Ook na deze pandemie zullen veel bedrijven blijvend kiezen voor remote of hybride werkomgevingen. Dat maakt een digitaal Employee Experience Platform onmisbaar in de toekomst van digitaal samenwerken! Leer er alles over in deze blog.  

Waarom wordt employee experience alsmaar belangrijker?

In het Global Talent Trend onderzoek van LinkedIn werd duidelijk wat het belang is van Employee Experience. Maar liefst 96% van de respondenten van het onderzoek gaf aan dit belangrijk te vinden. Ook zei ongeveer de helft van de organisaties dat ze er op dit moment nog onvoldoende aandacht aan besteden. In de bedrijfswereld ligt de focus veelal op customer experience. Maar laten we niet vergeten dat gelukkige klanten het resultaat zijn van gelukkige medewerkers.

Zo draait ook de employee experience om het centraal stellen van mensen. Want medewerkers die weten waar ze informatie terugvinden, daardoor makkelijker kunnen samenwerken én communiceren, zijn productiever en voelen zich meer betrokken. De employee experience is dus een belangrijk facet in de totaalervaring voor je organisatie. 1+1=3. Zowel voor je klant als voor je medewerkers.

Het Employee Experience Platform (EXP): wat en waarom?

Dus wat is dat dan precies: een Employee Experience Platform? Wanneer we spreken over een platform, hebben we het over de combinatie van verschillende tools op één plek. In ons begrip is een EXP dus een digitale werkplek die engagement, welzijn, productiviteit, communicatie en samenwerken bundelt. Belangrijk is dat het platform toegankelijk en gemakkelijk in gebruik is. Zo faciliteert het in de vele noden van een organisatie.

De voordelen zijn één ding, maar welke elementen zijn nu echt essentieel voor zo’n EXP?

1. Gebruiksvriendelijk en integreerbaar

Medewerkers willen een platform dat alle dagelijkse tools en benodigdheden samenbrengt. Dat vereist een tool met integratiemogelijkheden, zodat alles toegankelijk is op eenzelfde plek. Idealiter moeten je medewerkers zich amper één keer aanmelden om alles te gebruiken. Voeg daar de gebruiksvriendelijkheid aan toe, en je maakt de werkdag van je medewerkers écht eenvoudiger.   

Het integreerbare aspect heeft daarnaast nog een andere betekenis. Een EXP dient niet alleen om alle tools samen te brengen in één plek, maar ook alle afdelingen van je organisatie. Wanneer alle interne interacties plaatsvinden op eenzelfde platform, dan worden mensen over verschillende afdelingen heen samengebracht. Een sterk EXP fungeert als communicatiekanaal, samenwerkingsplatform en toegangspoort tot specifieke applicaties.

2. Faciliteert in kennisdeling

Verder moet het EXP ruimte bieden voor collectieve kennis en kennisdeling. Dit reikt verder dan het opslaan en delen van documenten op één plek. Collectieve kennis is de som van alle know-how die in je organisatie aanwezig is. Het menselijk kapitaal in je organisatie, oftewel alle knappe koppen die zich dagdagelijks inzetten voor je organisatie, beschikken over een goudmijn aan waardevolle informatie. Spijtig genoeg is deze kennis maar al te vaak onbenut. Richt je platform dus zo in dat kennis makkelijk verzameld en gebundeld kan worden. En waar het delen van die kennis met elkaar ook moeiteloos verloopt. Het geeft je medewerkers de kans om hun ideeën naar voren te brengen en erover in gesprek te gaan.

3. Sociaal interactief en collaboratief

Teamwerk en efficiënt samenwerken zijn de sleutels tot een succesvolle organisatie! Medewerkers moeten makkelijk kunnen werken aan collectieve taken. Microsoft Teams won afgelopen maanden aan populariteit, doordat het videovergaderingen en chatten vereenvoudigt. Meer nog, MS Teams is dé hub voor teamwerk. Een EXP dat feilloos past binnen de Microsoft Teams omgeving, kan de adoptie ervan enorm versnellen.

Naast het samenwerken aan werk-gerelateerde taken, zijn sociale interacties een ander cruciaal element in een positieve employee experience. Een informele babbel is in het telewerktijdperk des te belangrijker. Een EXP moet dus opportuniteiten bieden voor dergelijke sociale interacties.

4. Flexibel en inclusief

De modern workplace is flexibel van aard. Dat komt doordat hybride werken de norm wordt, en medewerkers regelmatig moeten afwisselen tussen thuis- en kantoorwerk. Een EXP moet dus toegankelijk zijn op elke desktop- of mobiele applicatie. Het moet je medewerkers helpen om productief en geëngageerd aan de slag te gaan. 24/7 en op elke locatie.

En laten we ook het inclusieve aspect niet vergeten. Zoals we hierboven al aanhaalden, moet een EXP bedienbaar zijn, ongeacht de digitale behendigheid van de medewerkers. Enkel zo is je Employee Experience Platform een aanwinst voor de organisatie.

Wat is de volgende stap voor jouw employee experience?

Natuurlijk vraag je je nu af: ‘hoe begin ik hiermee’? Synergics zou Synergics niet zijn moesten we daar geen uitgebreid antwoord op hebben. Bekijk zeker ook deze blog, of contacteer ons rechtstreeks!

Boost de betrokkenheid van je medewerkers met EngagePro


Gerelateerde artikels

Alle blog artikelen