INSPIRE: enkele key takeaways van Satya Nadella's key note

Geschreven door

Evert D'Hondt
24/07/2020

De laatste dag van Inspire werd traditioneel afgetrapt door Satya Nadella, de CEO van Microsoft. Tijdens de Key Segments werd de Chief Executive Officer van Microsoft geflankeerd door andere Microsoft executives zoals Brad Smith en Gavriella Schuster, enkel deed hij dit niet zoals vorig jaar vanuit de T-Mobile Arena in Las Vegas maar werd Satya’s key note virtueel verspreid. Onze Business Productivity Evangelist, Evert D’Hondt, geeft hieronder een relaas van de inzichten.

foto 1

De impact van Corona 

Niet verrassend werd er ook doorheen deze editie van Inspire stilgestaan bij de pandemie en werd er een moment aangegrepen om iedereen te bedanken. Niet enkel de partners van het Microsoft netwerk, maar ook al hun klanten, zorgverleners en alle eerste lijnsmedewerkers die afgelopen maanden onder druk kwamen te staan. Er werd eveneens ingezoomd op de veerkracht of “resilience”, de innovatie en kracht die individuen, werknemers, bedrijven, overheden, scholen, en anderen toonden. Satya onderschrijft de cruciale rol van de ‘Digital first repsonders’ en refereert hiermee naar een eerdere uitspraak die stelt dat na de eerste piek van COVID-19, 2 jaar aan digitale transformatie werd doorgevoerd op amper 2 maanden tijd.

Daarna maakte net zoals heel de wereld, ook de CEO van Microsoft de balans op. Naast de exuberante Microsoft Teams cijfers zoals 4.1 miljard minuten teams meetings per dag of 75 miljoen dagelijkse actieve gebruikers op Teams, is het ook tijd om stil te staan bij hoe we als mens, organisatie en maatschappij gereageerd hebben op deze crisis maar vooral: hoe we nu verder gaan. Satya Nadella stelt zich ook actief de vragen: wat moeten we herbouwen en wat moeten we opnieuw uitvinden, maar ook wat moeten we achter ons laten? Een oefening die menig CIO’s ook maakten op basis van de afgelopen maanden en waaruit blijkt dat 89% hun Cloud Journey en bijhorende investeringen in de publieke Cloud wil versnellen.

foto 2

Een versnelde Cloud Journey en innovaties

Een trend die we bij Synergics ook reeds vaststelden: een versnelde Cloud journey als antwoord op the next normal waarbij Microsoft kijkt naar the remote everything voor alle digitale uitkomsten (zie de 4 digital outcomes: empower medewerkers, dichterbij klanten, optimaliseer processen en transformeer producten en diensten). Er wordt gekeken naar hoe organisaties hun tech intensity kunnen vergroten en klaar zijn voor welke uitdagingen ook. Hoe kunnen we tools gaan inzetten, niet enkel en alleen for the sake of the tool, maar voor een purpose driven digital strategy. Een uitspraak die Judson Althoff, Microsofts Executive Vice President, reeds maakte.foto 3Satya trapte af met de nood aan nog meer innovaties binnen Azure te benadrukken om zo aan de evoluerende en stijgende noden van klanten te blijven beantwoorden. Op die manier kunnen klanten nog meer inzicht, beveiliging en controle bekomen van hun data modellen via Azure AI en machine learning, wat cruciaal is vandaag de dag.

Github en Power Platform

Rond Github benadrukte Satya wat we binnen Synergics graag omschrijven als de time-to-value en gaf hij het voorbeeld van hoe snel developers vandaag kunnen schakelen dankzij Github ten opzichte van 3 jaar geleden. Niet onbelangrijk in een erg snel veranderende wereld.foto 4

Satya onderstreept natuurlijk graag de kwaliteit van Azure en de eindeloze mogelijkheden voor pro developpers maar tegelijk wijst ook op het potentieel van het Power Platform voor de niet pro developers, de zogeheten citizen developers. No Code Heroes die samen in hun organisatie met het IT-team en  Digital Team aan de slag gaan om business processen om te zetten naar eenvoudige apps. “Als je in excel met een functie kan werken, dan is het Power Platform zeker iets voor jou”, besluit Satya Nadella. Zo bouwden twee business analysten van T-Mobile een Return to the Workplace PowerApp om veilig terug naar kantoor te kunnen en vooral eerste lijnsmedewerkers te ondersteunen vlak na de eerste piek van COVID-19. Microsoft maakte hier trouwens een template van die hier kan geconsulteerd worden.

Dynamics 365 en Microsoft 365

Dynamics 365 gaat ook een onmisbare rol spelen in een remote everything wereld als accelerator van je digitale transformatie en “remote every part of your business operations”. Van contactloos betalen in winkels tot online shoppen, van het automatiseren van de supply chain tot het optimaliseren van routes bij thuisleveringen.

Last but not least had Satya het over de Microsoft 365 solution area. Uiteraard, maar niet uitsluitend, sprak hij over Microsoft Teams. Niet (enkel) als belangrijke communicatietool tijdens de  COVID-19 lockdown maar eveneens als hét samenwerkingsplatform. Daarnaast bestempelde hij Teams ook als de veilige plek waar je business processen en apps samenkomen.

Microsoft for the people

Gebaseerd op de 4 fundamenten van Microsofts missie, maakte Satya nog volgende kanttekeningen:

foto 5

Voor de business en eindgebruikers moet er een algemeen gevoel van vertrouwen (trust) zijn in de oplossingen die geboden worden. Dit betekent enerzijds om op maat van de vraag van de business te werken maar ook met een built-in security als evidentie. In onze INSPIRE 2020 security blog was er eveneens als sprake van het ZERO TRUST principe.

Naast de fysieke gezondheid in deze tijden, benadrukt Microsofts CEO ook het belang van de mentale gezondheid van mensen tijdens het thuiswerken. Zo heeft Microsoft onderzocht en vastgesteld dat er een bepaalde moeheid bestaat als het aankomt op videomeeting. Een goede vergaderattitude zou hiervoor soelaas moeten bieden.
 

Ook het creëren van het gevoel van samenzijn blijkt ook een grote uitdaging nu we met z’n alles van thuis uit werken. Microsofts nieuwe together mode op basis van AI en tal van andere innovaties zorgen een meer geëngageerde vergadering die meer natuurlijk en meer inclusief aanvoelen.

            foto 6                    foto 7

In diezelfde trend zijn er ook de tal van business apps en bots die meer en meer op het toneel verschijnen wat bijdraagt aan de ambitie van het verleden: ‘democratizing AI’.

Tot slot benadrukte Satya ook dat Microsoft Teams er niet enkel is voor de kennis medewerker, maar ook voor de 2 miljard eerstelijnsmedewerkers wereldwijd die eveneens empowered moeten worden en zo maakte Satya de cirkel rond. Met een oproep aan iedereen, alle mensen, elke organisatie en alle partners van Microsoft: maak een impact. Bepaal, via je purpose driven digital strategy, hoe jij als mens en organisatie bij jou de tech intensity kan verhogen en oplossingen kan creëren die voor jou, jouw organisatie en de maatschappij duurzaam zijn.

Satya's key note kan je hier herbekijken.

Ontdek ons Teams+ pakket!

 


Gerelateerde artikels

Alle blog artikelen