Hoe ziet de optimaal beveiligde thuiswerkplek er uit?

Geschreven door

Jurgen Van Eynde
03/03/2021

Thuiswerk raakte het voorbije jaar meer ingeburgerd dan ooit. En het ziet er naar uit dat deze ‘trend’ niet snel zal verdwijnen. Sterker nog, binnenkort zullen steeds meer organisaties inzetten op hybrid working. Maar vooraleer je daarmee van start gaat, is het belangrijk om thuiswerkers van de nodige beveiliging te voorzien. Hieronder vertellen we hoe je dat aanpakt.

Zorg ervoor dat iedereen zich bewust is van mogelijke gevaren

Optimale cyberbeveiliging van het thuiskantoor vraagt ook van de medewerkers zelf een aanzienlijke inspanning. Maar hoe creëer je die awareness nu precies? We geven je een aantal tips om in chronologische volgorde toe te passen:

 Benieuwd in welke mate jouw organisatie is opgewassen tegen de meest gewiekste fraudeurs? Doe de test en geef hackers geen schijn van kans!

Beveilig zowel zakelijke als privé apparaten

Bij thuiswerk versmalt de grens tussen zakelijk en privé gebruik van apparaten en applicaties. Daarom doe je er goed aan om beide te beveiligen. Adviseer alle teams om persoonlijke en professionele gegevens zoveel mogelijk gescheiden te houden. Dan is het risico op diefstal kleiner.

Gebruikt iedereen in de organisatie verder antivirus software? Dankzij Microsoft Defender ATP zorg je ervoor dat elk eindpunt is voorzien van de geschikte bescherming. Met de meldingen en notificaties krijg je telkens een melding als ergens een verdachte actie plaatsvond.

Vergeet ook de mobiele toestellen niet! Dankzij Microsoft Intune kan je dergelijke apparaten en toepassingen van je medewerkers perfect beheren. Zo kan je haarfijn bepalen wie toegang krijgt tot welke data en onder welke voorwaarden, zoals de locatie of het apparaat van waar bepaalde informatie wordt geraadpleegd. Op die manier belandt gevoelige data uitsluitend in de handen van de juiste werknemers. De vinger aan de pols houden van IT beveiliging, het was nog nooit zo eenvoudig!

Maak gebruik van MFA

Multi Factor Authenticatie (MFA) is een extra beschermingsmiddel om geen enkele ongemachtigde gebruiker toegang te geven tot bedrijfsinformatie. Zoals de naam verraadt, wordt authenticatie bij deze methode verleend op basis van een ‘extra check’. Overbodig, denk je? Onderzoek heeft aangetoond dat MFA niet minder dan 99,9% van alle cyberaanvallen voorkomt!

Binnen de online werkomgeving krijg je MFA zo geactiveerd. Dat kan op twee manieren:

  • Cloud services
  • Lokale verificatieserver

 

Kan je extra ondersteuning gebruiken bij het beveiligen van de thuiswerkplek? Neem gerust contact op, we helpen je graag verder!

New call-to-action


Gerelateerde artikels

Alle blog artikelen